Πέμπτη, Νοεμβρίου 10, 2011

Συντήρηση ηλεκρικών,... στη μοτοσικλέτα



Μερικές συμβουλές για να μην «βραχυκυκλώνετε»

Το ηλεκτρικό κύκλωμα είναι από τους σημαντικότερους παράγοντες ακινητοποίησης της μοτοσικλέτας μας. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να δείχνουμε ιδιαίτερη φροντίδα και σημασία στη συντήρηση του ηλεκτρικού συστήματος, καθώς ο αναβάτης δεν είναι τελείως αμέτοχος στην ορθή λειτουργία του, όπως πολλοί πιστεύουν.

Μερικά tips για να μην «βραχυκυκλώνετε»

-Ποτέ μην πλένετε τα ηλεκτρικά της μοτοσικλέτας σας με πιεστικό μηχάνημα. Όσο και αν είναι σχεδιασμένα να είναι αδιάβροχα, η πίεση από το πιεστικό είναι υπερβολική και μπορεί να προκαλέσει ζημιά αρκετά μεγάλη, αν πρόκειται π.χ. για το καντράν.
-Οι διακόπτες των πλαϊνών stand συχνά βρομίζουν και αδυνατούν να εκτελέσουν ορθά το έργο τους. Καλό θα ήταν, λοιπόν, να καθαρίζονται συχνά, μιας και η δουλειά τους είναι να κόβουν την ανάφλεξη, οπότε και τίθεται θέμα ασφάλειας.
-Προσοχή στους συναγερμούς. Είναι εξαιρετικά ευαίσθητοι σε υγρασίες και φυσικά αν δυσλειτουργήσουν από αυτή την αιτία, δεν καλύπτονται από την εγγύηση. Οπότε, σε περιπτώσεις πλυσίματος, καλό θα είναι να ξέρουμε πού έχει τοποθετηθεί.
-Ποτέ μην τοποθετείτε μεγαλύτερη ασφάλεια σε Αμπέρ αν η ασφάλεια που προβλέπεται καίγεται, καθώς μπορεί να προκληθεί μεγάλη ζημιά σε κάποιο από τα κυκλώματα της μοτοσικλέτας.
-Η τοποθέτηση λάμπας στο εμπρός φανάρι με περισσότερα Αμπέρ, απλά θα κάνει το φανάρι σας να λιώσει, χωρίς βεβαίως να βελτιώσει την ικανότητά του. Σε περίπτωση που ζητάτε κάτι καλύτερο σε φωτισμό, προτιμήστε καλύτερης ποιότητας λάμπες από το εμπόριο, αλλά στα προβλεπόμενα Αμπέρ. Πολλοί προτιμούν τις λάμπες xenon, αλλά θα πρέπει να υπάρχει χώρος για να τοποθετηθεί και ένας μετασχηματιστής.
-Όταν η μοτοσικλέτα σας μείνει από ρεύμα, προσοχή στην τοποθέτηση των καλωδίων μετάγγισης ρεύματος, καθώς οι περισσότερες μπαταρίες είναι τοποθετημένες κοντά στο σκελετό και μπορεί να προκαλέσετε βραχυκύκλωμα.

Διακόπτες
Οι διακόπτες στο τιμόνι είναι προφανές πως είναι εκτεθειμένοι σε κάθε είδους καιρικά φαινόμενα. Η σκόνη και κυρίως η βροχή σε καμία περίπτωση δεν τους φέρονται ευεργετικά. Θα ήταν, λοιπόν, καλή ιδέα, μια φορά το χρόνο να τους καθαρίζουμε απλά ανοίγοντάς τους και ψεκάζοντάς τους με το γνωστό πια σπρέι επαφών. Είναι κακό συναίσθημα να μείνει η μοτοσικλέτα μας ακίνητη μετά από βραχυκύκλωμα στον διακόπτη του σινιάλου, καταστρέφοντας ταυτόχρονα και την ντίζα του συμπλέκτη, αλλά και τις διακοπές, καθώς αυτές οι βλάβες συμβαίνουν πάντα τις πιο ακατάλληλες περιόδους.

Τα σύγχρονα ηλεκτρικά κυκλώματα τείνουν να γίνουν εξαιρετικά πολύπλοκα, αλλά ταυτόχρονα και ιδιαιτέρως αξιόπιστα. Με λίγη φροντίδα θα διατηρηθούν έτσι για πολλά και λειτουργικά (χωρίς ανεπιθύμητες ακινητοποιήσεις) χιλιόμετρα. Το ηλεκτρικό κύκλωμα είναι εκείνο που αποφασίζει αν θα εκκινήσει η μοτοσικλέτα. Πόσες φορές έχουμε έρθει σε κρούση με την αγαπημένη μας (τη μοτοσικλέτα εννοούμε), καθώς εκείνη αρνείται να εκκινήσει μια μέρα με λίγο αυξημένη υγρασία.

Για να αποφύγουμε τέτοιες σκηνές απείρου κάλλους, αρκεί να ακολουθήσουμε κάποιες μικρές αλλά ιδιαίτερα αποτελεσματικές οδηγίες συντήρησης του ηλεκτρικού συστήματος της μηχανής. Τα δομικά στοιχεία του κυκλώματος είναι ουσιαστικά η μπαταρία, οι ακροδέκτες (πρίζες) σύνδεσης και διακλάδωσης της πλεξούδας, οι λάμπες, οι ασφάλειες και οι διακόπτες.

Μπαταρία
Το προφανές σημείο για να ξεκινήσει κανείς είναι η μπαταρία. Είναι σημαντικό να ελέγχουμε συχνά τη στάθμη των υγρών αναφορικά με τις ενδείξεις που υπάρχουν πάνω στην ίδια την μπαταρία, εκτός και αν η μοτοσικλέτα μας διαθέτει νέου, κλειστού τύπου μπαταρία. Αν χρειάζεται συμπλήρωμα, κάντε το με απεσταγμένο νερό, αλλά δώστε προσοχή στη διαδικασία, καθώς αν πέσει υγρό μπαταρίας πάνω στα ρούχα ή ακόμα χειρότερα, πάνω στη γυαλιστερή μηχανή, θα προκαλέσει σημαντική ζημιά. Αν παρατηρείτε σημαντική μείωση της στάθμης ανά τακτά χρονικά διαστήματα, τότε μάλλον υπάρχει πρόβλημα υπερφόρτισης και θα πρέπει να επισκεφθείτε άμεσα κάποιον εξειδικευμένο τεχνικό.

Πρίζες
Αφού διαπιστώσουμε πως η μπαταρία μας είναι σε καλή κατάσταση, αξίζει να ελέγξουμε την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι πρίζες οι οποίες συνδέουν τα διάφορα μέρη της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης της μοτοσικλέτας. Αν κάποια στιγμή έχει εισχωρήσει υγρασία μέσα σε αυτές (οι οποίες βρίσκονται συνήθως κάτω από τη σέλα ή στα πλαϊνά καπάκια), τότε είναι πολύ πιθανό να αντιμετωπίσουμε δυσλειτουργίες, ακόμα και κακή φόρτιση της μπαταρίας.

Η καλύτερη συντήρηση προϋποθέτει την ύπαρξη σπρέι καθαρισμού επαφών, καθώς αυτό εξαφανίζει οποιοδήποτε ίχνος υγρασίας ανάμεσα στις επαφές. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ‘‘στριμώχνουμε’’ τις πρίζες κατά την επανατοποθέτησή τους, έτσι ώστε να μην προκαλέσουμε κάποιο ανεπιθύμητο βραχυκύκλωμα ή ακόμα και κόψιμο κάποιου λεπτού καλωδίου.

Λάμπες
Πριν από κάθε βόλτα ελέγχουμε αν τα φώτα μας λειτουργούν. Μπορεί να ακούγεται γελοίο, αλλά δε φαντάζεστε πόσο σημαντικό είναι και πόσο εύκολο να το ξεχάσει κανείς. Ελέγξτε περιφερειακά τα φώτα και μην περιμένετε να σας πει κάποιος άλλος οδηγός ότι δε λειτουργεί το φρένο σας, ή να σταματήστε να βλέπετε στο σκοτάδι για να ασχοληθείτε μαζί τους.

Πρόκειται για σημαντικότατο θέμα ασφάλειας. Αν οι πίσω λάμπες έχουν την κακή συνήθεια να καίγονται συχνά, τότε θα πρέπει να αναζητήσουμε την αιτία στους υπερβολικούς κραδασμούς του πίσω μέρους, οπότε και θα πρέπει να το ελέγξουμε. Αν επίσης παρατηρήσουμε αλλαγή στο ρυθμό ανάμματος των φλας, τότε κάποιο από όλα είναι καμένο. Μιας και αναφερόμαστε στη σήμανση, είναι σκόπιμο να ελέγξουμε και τη λειτουργία της κόρνας, αφού μπορεί να αποβεί σημαντική η λειτουργία της σε κάποια ακραία περίπτωση απρόσεκτου οδηγού.

Ασφάλειες
Ο πρώτος ύποπτος, σε περίπτωση που κάποιο από τα ηλεκτρικά κυκλώματα της μοτοσικλέτας σταματήσει να λειτουργεί, είναι η αντίστοιχη ασφάλειά του, καθώς είναι ο συνδετικός κρίκος στο ‘‘πέρασμα’’ συγκεκριμένου ρεύματος από το κύκλωμα. Οι ασφαλειοθήκες είναι εύκολα προσβάσιμες (κάτω από τη σέλα, στα πλαϊνό καπάκι ή στο φέρινγκ) και μάλιστα υπάρχει κάποιος οδηγός που αναφέρει ποια ασφάλεια κάνει τι, καθώς και μερικές ασφάλειες που παίζουν ρόλο εφεδρικής.

Μία καμένη ασφάλεια προδίδει είτε βραχυκύκλωμα της γραμμής τροφοδοσίας του συστήματος που δε λειτουργεί, είτε δυσλειτουργία του ίδιου του συστήματος (μπορεί να είναι ένα απλό εξάρτημα, όπως ένας διακόπτης, αλλά και ένα ολόκληρο καντράν). Μερικές φορές συμβαίνει οι ασφάλειες να καίγονται χωρίς λόγο απλά και μόνο λόγω παλαιότητας ή κραδασμών. Αν σε περίπτωση που αλλάξετε μια ασφάλεια, αυτή καεί αμέσως, τότε υπάρχει πραγματικό πρόβλημα βραχυκυκλώματος και μάλλον δε θα μπορέσετε να το αντιμετωπίσετε μόνοι σας.

Πηγή: mototriti.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...